.

.
memories

Tuesday, March 17, 2015

Trip to Cambodia Part 2

Alhamdulillah setelah penerbangan selama 3 jam ( plus minus dok dlm plane ) kami pun sampai ke Phnom Penh...

Phnom Penh ni antara salah satu bandar utama di Cambodia. Byk kisah2 suka dan duka dicatatkan di bandar ni sejak zaman kekejama regim Khmer Rouge lg... Kenal tak Khmer Rouge tu? Ok sile gugel hehehe...

Sampai2 kat airport die aku terdiam kejap, aku merasakan yg aku bertuah lahir di Malaysia, negaraku masih Aman dan Makmur wlupon byk krisis politik yg berlaku.. Mata melilau jgk cri teksi tp yg byk ialah Tuk Tuk, lebih kurang mcm Thailand tp kreativiti melampau pd setiap Tuk Tuk tu biat aku tabik la pda dorang...

Companyku syg menaja aku penginapan bertaraf 4 bintang di Holiday Villa Phnom Penh, kalo xsilap satu2nya hotel yg diyakini halal makanannya sebab dimiliki oleh rakyat Malaysia... ( Tabik lah )

Hotelnya agak cozy dan suhu ketika itu di Phnom Penh adalah sekitar 20 ke 25 celcius, misim sejuk bak kata Tam si pembawa Tuk Tuk. Aku pun letak brg n terus keluar mencari Malaysia Embassy utk meneruskan agenda asal aku iaitu bekerja...

Jarak perjalanan lebih kurang 10km dan caj dikenakan adalah 5 dolar USD.. lupa nk ckp sini matawangnya Riel tp terlalu kecik sampai nk beli keropok pun sampai 3000riel so dorang lebih gemar USD ( dominasi ekonomi la tu )..

Sampai je tempat tujuan aku berjalan la nk masuk buat kerja rupa2nya time lunch so kene la aku g makan dulu then dtg blk... ok nk cri makanan pun satu cabaran jgk tu, nasib baik Si Tam ni setia menunggu aku, paham jgk die sket2 English, dibawanya aku ke Restoran Aman Green Halal Food..

2 comments:

  1. Replies
    1. Huhuhu terima kasih.... Jap2 blog walking tu ape hahahaha xpahan maklumlah nubis

      Delete